W środę (9.03) zakończył się event FITC Amsterdam 2011 i jak można było się spodziewać było świetnie. Bynajmniej dla mnie, bo była to moja pierwsza okazja wyjazdu na zagraniczną konferencję, w końcu.

Miałem tą przyjemność, że dzień przed konferencją było spotkanie managerów Adobe User Group. Na kolacji miałem jeszcze większą przyjemność usiąść obok Mike’a Chambersa. Później spotkanie w holu hotelu w którym była reszta prezenterów. Kolejna przyjemność poznania Granta Skinnera, Stacey Mulcahy i wieeeelu innych. Także nie nudziłem się.

Prezentacje:

Następnego dnia pierwszy dzień prezentacji. Patrząc na rozkład jazdy pozycja obowiązkowa to Grant Skinner – ADHD FTW, LOL! Klasyk gatunku. Nie było czego żałować. Świetne dema krótkich sprintów w AS3. W jaki sposób znaleźć czas na ich stworzenie. W jaki sposób motywować się. Czas najwyższy dobrze się zorganizować i wprowadzić w życie to, czego nauczyłem się na tej prezentacji. Oprócz flashowych rzeczy pokazał kilka ciekawych projektów wykorzystujących HTML5 Canvas i jego framework JS: EaselJS. Warto się go nauczyć! BTW. Następna moja prezentacja na AUG Poznań będzie poświęcona właśnie EaselJS.

Kolejną prezentacją Granta Skinnera na jakiej byłem to: HTML5 Insight From a Flash Veteran. Odbyła się ona w sali Influxis Voodoo Lounge przeznaczonej dla około 30 osób. Przyszło koło 70. Wielkie zainteresowanie zarówno Grantem Skinnerem jak i HTML5. Podzielił się swoimi doświadczeniami przy pracy nad projektem Pirates love Daisies. Cool shit w czystej spotaci. Pokazał w jaki sposób z projektu wyklarował się framework EaselJS. Ile problemów jest z dźwiękiem w HTML5 i wiele innych. Wszystkie prezentacje z Influxis Voodoo Lounge powinny być niedługo dostępne do obejrzenia tutaj.

Inna pozycja obowiązkowa to prezentacja Seb Lee-Delisle – What the Flux?!. Dlaczego? Po pierwsze zapisałem się na game show (coś w rodzaju familiady – jak dorwę zdjęcia/filmiki to dam znać), który miał się odbyć w czasie tej prezentacji. Po drugie Seb zapowiedział pokazanie w jaki sposób technologia Flash jest postrzegana z zewnątrz (głównie przez web developerów HTML/JS). Ogólnie było anty-flash. Wszystkie znane elementy. Ale podsumowując wyszło, że nie jest tak źle. Połowa przepytanych flash developerów zauważyła przyrost zleceń na flashowe projekty. Innym optymistycznym podsumowaniem było to że w sumie to nie jesteśmy actionscript developerami. Języki takie jak JavaScript, C#, HaXe czy ObjC są tak podobne do AS3, że można je łyknąć w tydzień i poszerzyć swoją ofertę. Muszę się pochwalić przy okazji, że 2 osobowy zespół, w którym byłem, wygrał familiadę :D A co? Koszulkę i 3 maskotki Angry Birds (jedną można strzelać).

Keynote Adobe prowadzony przez Marka Andersa który jest odpowiedzialny za narzędzia HTMLowe tworzone w Adobe. Pokazał możliwości nadchodzącego Flasha Pro, Ulepszone zarządzanie assetsami, ulepszony panel projektu, dodatkowe code snippets dla urządzeń mobilnych (touch, gestures etc), debugowanie bezpośrednio z Flasha Pro na urządzeniu mobilnym. Deepa Subramaniam pokazała jak śmiga nowy Flex Mobile (codename Hero). Pokazała demo na iPad. Respect dla inżynierów Flex SDK. Bez żadnej przycinki. Wydaje się być to nie taka słaba opcja jak niektórzy mówili (cc @seb_ly, @aral).

Ogólnie wybierałem prezentacje na tematy nowe, których jeszcze nie widziałem, a którymi chciałem się zająć w najbliższym czasie. W sumie wyszło głównie na HTML5/Canvas, Molehill i inne ciekawe spotkania. Jedno z tych ciekawych spotkań odbyło się w Influxis Voodoo Lounge (zresztą tam odbywały się chyba najciekawsze spotkania, bo w miarę małym gronie, na kanapach, darmowe piwko i luźna atmosfera) z Stacey Mulcahy (AKA @bitchwhocodes). Bitchwhocodes Couch Session było serią krótkich wywiadów z wybranymi prezenterami FITC. Bardzo luźno i ciekawie. A tymi prezenterami byli m.in: Doug Winnie, Seb Lee-Delisle, zespół z AWAY3D, Mike Creighton.

Byłem też zobaczyć jak wygląda workflow przy projektach 3D, z ciekawości jak i dobrze było znowu zobaczyć Bartka Drożdża w akcji. Bardzo ciekawa i sporo praktycznych porad wyciągniętych z wielu zaawansowanych projektów nad którymi pracował. Oto kilka kluczowych zdań wyciągniętych z prezentacji. Ważne jest, aby robić jak najwięcej prototypów. Przydają się koncepty, które pokazują wizję finalnego produktu, chociaż często nic z nich nie jest wykorzystane w końcowym efekcie. Dużo gadać z grafikiem 3D. Przypominać im o limicie liczby poligonów, ale zaznaczyć im, kiedy mogę poszaleć trochę bardziej. Textures, Materials, Shaders: nie wszystko da się odtworzyć w realtime. Równie ważna jest struktura otrzymanego od grafika 3D pliku. Jest to gorsze niż PSD z 200 warstwami Layer1, Layer2 etc. Maya albo inny 3D Edytor nie może być edytorem levelu. Trzeba oddzielić tworzenie assetsów od ich organizowania w levelu. Można wykorzystać Unity 3D Level Editor. Ustalić narzędzia na jakich pracują, formaty do których eksportują. Na samym początku napisać skrypty automatyzujące np export elementów. Ustalić nazewnictwo i koniecznie się go trzymać. Na koniec tylko optymistyczne podsumowanie: „Nie ma idealnego workflowu”. Projekty zbyt różnią się od siebie aby można było przypisać jeden idealny, ale porady wyciągnięte z tej prezentacji na pewno są warte zapamiętania i trzymania się ich.

Jeśli już jesteśmy przy 3D to warto wspomnieć o prezentacji Mike’a Jonesa: Making A Molehill Out Of A Mountain. Pokazał on w jaki sposób działa Molehill wewnątrz Flash Playera. Do czego może być stosowany oraz jakie są jego ograniczenia. Np to że nie możemy nasłuchiwać eventów myszki, musimy sami je obliczać wyciągając wszystko ze zwykłego Stage 2D. I co jak dla mnie bardziej ciekawe został upubliczniony projekt M2D, który renderuje obiekty 2D za pomocą GPU dając naprawdę niezłego kopa. Projekt jest dostępny na github. Kolejna rzecz, która stoi u mnie w kolejce do dłuższego zainteresowania się nią.

Wybrałem jeszcze prezentacje Douga Winnie: HTMLArraaagh! aby poznać podstawy nowych możliwości HTML5 i CSS3. Slajdy dostępne tutaj a źródła tutaj. Polecam.

Ubercool P2P Flash Gaming by Tomas Krcha aby zobaczyć co nowego w świecie P2P i RTMFP. Wszystko to co było tam zawarte jest dostępne na Adobe.TV tylko że z Adobe MAX 2010.

Na koniec ostatnia prezentacja, o której chciałem wspomnieć. Emergence + Reflection = Emerection by Alyoka oraz Joony. Lekko hardcore’owa ale fajnie było zobaczyć coś takiego. Najpierw Alyoka pokazała Game of Life++. Oparła na zasadach podobnych do oryginału przejścia kolorów i pokazała rezultaty. Siedziała kilka(naście) godzin patrząc na kolejne stany gry i szukając powiązań i ciekawych efektów. Możecie zobaczyć na zdjęciach, które wrzuciłem na flickr’a (link poniżej). Później trochę nudniejsza prezentacja Joony’ego nie ze względu na temat ale na sposób wykonania, cóż, nie zawsze wychodzi tak jakby się chciało. Spodziewałem się więcej przykładów kodu itp. Joony pokazał jak dynamicznie w realtime zamienić metody w dwu klasach. Bardzo ciekawy efekt, ale nie wiem jeszcze gdzie mógłbym tego użyć.

Zdjęcia:

Wszystkie fotki co zrobiłem na FITC wrzuciłem na Flickr’a. Możecie tam znaleźć kilka slajdów z wyżej wymienionych prezentacji.

AUG Poznań:

P.S. Dla tych co nie zauważyli wyżej następna moja prezentacja na AUG Poznań będzie o EaselJS. Zapraszam. Kiedy dokładnie to polecam stronę AUG Poznań